Auto op diesel of benzine leasen?

Lees alles over de voordelen en nadelen van beide opties.

Het uitzoeken van een nieuwe (lease)auto is niet voor iedereen even eenvoudig. De opties en variabelen zijn praktisch eindeloos en al snel zie je door de bomen het bos niet meer. Je hebt rekening te houden met het formaat, de kleur en de prijs van een auto. Geboden garantie en eventuele onderhoudshistorie spelen ook een rol. En kies je voor een automatische of handgeschakelde transmissie? Tot slot moet je rekening houden met de brandstof.
Lease ik een auto op benzine of diesel, wat is verstandiger? Hier is geen eenduidig antwoord op. Veelal heerst de perceptie dat kiezen voor een diesel goedkoper is, of je deze nu koopt of least. Dat kan zo zijn maar het is zeker geen vanzelfsprekendheid.

Diesel goedkoper dan benzine

Ja, dat is waar. Aan de pomp betaal je minder voor een liter diesel dan voor een liter benzine. Maar je moet rekening houden met meer prijsbepalende factoren. Zo is een diesel auto vaak duurder in aanschafwaarde, ook ligt de afschrijving hoger dan bij een benzine-auto. Dit soort zaken hebben natuurlijk ook invloed op private lease prijzen. Doorgaans zijn ook de kosten voor onderhoud en reparatie flink bij een diesel. Dit heeft te maken met duurdere en/of extra technieken. Diesels zijn bijvoorbeeld zwaardere auto’s waardoor slijtage toeneemt. Als leaser zie je dit niet direct maar additionele kosten voor de leasemaatschappij zijn verwerkt in de maandelijkse lasten.
Samengevat liggen de variabele kosten bij een benzine-auto hoger en de vaste lasten lager, bij een diesel is dat juist andersom.

Omslagpunt

Het komt er uiteindelijk dus op neer dat een auto op diesel goedkoper is voor de echte kilometervreters. Rijd je maandelijks veel kilometers, dan weegt de besparing op brandstofkosten op tegen de initeel hogere lasten. Er is dus een omslagpunt waarbij het voordeliger wordt om te kiezen voor een diesel. Volgens vele onderzoeken ligt dit punt bij de 3.500 kilometer per maand. Voor elke extra kilometer die je aflegt, bespaar je rond de €0,035 cent.

Rekenvoorbeeld

Stel, het leasen van een nieuwe Volvo V40 met een benzinemotor kost €400 per maand. Dezelfde auto met een dieselmotor kost €125 meer. Zoals aangegeven bespaar je met het rijden op diesel ongeveer €0,035 cent per kilometer. Om het verschil van €125 ‘terug te verdienen’ moet je dan 3.571 kilometer rijden (€125 / €0,035). Vanaf dit aantal kilometers begin je met besparen. Zoals je nu ziet is het gestelde omslagpunt van 3.500 kilometers een gemiddelde. De werkelijke som zal verschillen per auto en per aanbieding. Je kan je voorstellen dat dit vooral sterk afhankelijk is van het type auto en het standaardverbruik. Per segment auto kunnen we een iets gerichtere inschatting afgeven:

  • B-segment (zoals de Opel Corsa) 3.400 kilometer
  • C-segment (zoals de Opel Astra) 4.300 kilometer
  • D-segment (zoals de Ford Mondeo) 3.100 kilometer
  • E-segment (zoals de BMW 5-serie) 3.900 kilometer
  • F-segment (zoals de Audi A8) 2.400 kilometer

Private lease diesel of benzine

Privé een diesel leasen is mogelijk maar het aanbod is op dit moment nog schaars. Private lease is natuurlijk een relatief jong fenomeen en het aanbod moet nog groeien. Wel is het bekend dat er een flinke vraag is naar diesel auto’s in dit segment. Op Private-lease-aanbiedingen.nl is op dit moment één diesel te vinden, dat is de Volvo V40. Houd er rekening mee dat je bij de meeste leasemaatschappijen maximaal 40.000 kilometer mag rijden. Een grotere bundel is veelal simpelweg niet verkrijgbaar. Als we bovenstaande verhaal in acht nemen wordt het meteen duidelijk dat het leasen van een diesel veelal niet voordelig is voor de privé leaser.