Private lease met reclame

Wat levert het op en bij welke aanbieder moet ik zijn?

Het aantal privé leaserijders in Nederland groeit enorm, anno 2018 wordt het aantal geschat op 100.000. In de regel kan je aan een auto niet afzien dat het gaat om een leaseauto, maar in sommige gevallen wel. Het bestickeren van een auto met reclame van een bedrijf wordt namelijk steeds populairder. Zeker in bepaalde steden zie je veel auto’s rondrijden van bijvoorbeeld Athlon of Yourlease. De berijders ervan zijn niet allemaal werknemers van deze leasemaatschappijen, het zijn klanten.

Private lease met reclame, hoe werkt het?
Je kan het zien als gesponsord rijden: je betaalt als klant niet het volledige leasebedrag, maar je krijgt een korting op de maandlasten. In ruil hiervoor creëer je met jouw auto zichtbaarheid voor de sponsor in kwestie. Het is dus een win-win situatie. De leaseauto wordt gewrapped of bestickerd, het formaat van de reclame-uitingen verschilt per aanbieder. Dit kan variëren van een kleine sticker op de deur, tot een volledig uitgedoste auto waarbij elke centimeter bedekt is met reclame.

Bij de meeste aanbieders heb je enkel de mogelijkheid rond te rijden met bestickering van de leasemaatschappij zelf. In een uniek geval hebben leasepartijen deals gesloten met bedrijven buiten het leasewezen. Zo zou je hypothetisch gezien kunnen leasen bij Justlease en rondrijden met reclame van TomTom. Het concept blijft in deze gewoon overeind, jij krijgt een korting en de adverteerder extra zichtbaarheid.

Hoe is het ontstaan?
In de zakelijke markt is het bestickeren van een auto geen nieuw fenomeen. Maar in de private lease wereld is het pas een paar jaar een mogelijkheid. Het concept is bedacht door Mijndomeinauto. Zij zochten naar een goedkope en lucratieve manier om hun diensten onder de aandacht te brengen. Je kan als bedrijf de marketingcenten stuk slaan op radio, TV of abri’s maar dat bleek voor deze leasemaatschappij niet erg efficiënt. Zo ontstond het idee van de rijdende billboards. Deze werkwijze heeft Mijndomein geen windeieren gelegd, de naamsbekendheid steeg in anderhalf jaar tijd van 3% naar 9%. Geen wonder dat andere leasepartijen de strategie hebben overgenomen.

Interessant, bij wie moet ik zijn?
Er zijn in Nederland ruim 100 aanbieders van private lease. Het is slechts bij een klein aantal aanbieders mogelijk om te kiezen voor een auto met bestickering. Wij maken inzichtelijk welke leasemaatschappijen deze optie bieden en welke besparing je dit oplevert.

  • Mijndomeinauto: de grondlegger van dit principe biedt ook de hoogste korting per maand voor het rijden met reclame. Maar liefst €40 per maand. Bij een contract van 5 jaar bespaar je dus €2.400!
  • Justlease: deze partij stelt andere organisaties in staat om hun bedrijf te promoten via Justlease. Als je er voor kiest om met reclame te rijden krijg je hiervoor rond de €30 korting per maand (afhankelijk van de auto).
  • Privatelease.com: een simpele sticker op je deur levert een besparing van €20 per maand op. Privatelease.com biedt je ook de optie om een Snappcar te leasen. Je krijgt dan korting voor het delen van je auto.
  • Athlon: er rijden rond de 1.800 auto’s in Nederland met Athlon stickers. Het zal je niet zijn ontgaan want de gehele auto is bedekt met reclame, van bumper tot bumper. Zelf het dak is gewrapped, maar het is wel fraai gedaan. Bij Athlon krijg je €15 korting per maand als je voor deze optie kiest.
  • Yourlease: het is helaas onduidelijk hoeveel korting je ontvangt om dit bedrijf te promoten. Er is zeker een reductie in de prijs verwerkt maar dit lijkt geen vast bedrag te zijn. Dit verschilt per auto.
  • Ikrij.nl: ook bij Ikrij krijg je €15 korting op het maandtarief. Bij deze partij zijn de stickers het meest ‘bescheiden’. Het gaat om een kleine uiting op beide voorportieren en op de achterkant van de auto.
  • Arval: voor een korting van €10 per maand rijd je met een kleine vorm van reclame op je auto. 14% van alle klanten van Arval kiezen hiervoor.

Kan ik elke auto laten bestickeren?
Nee, bij de meeste partijen helaas niet. Het zijn vaak de kleinere auto’s (A-segment en B-segment) waarbij bestickeren mogelijk is. In unieke gevallen kan dit ook bij auto’s in de hogere prijsklasse. Zo kan je bijvoorbeeld bij Mijndomein zelfs je Tesla Model 3 voorzien van reclame.

Past het bij mij?
Eerlijk is eerlijk, veel leasers vinden rijden met reclame maar niks. Maar als je er voor open staat en het overweegt, dan moet je het gewoon doen. Het drukt de maandlasten enorm, vooral bij de kleinere auto’s scheelt het procentueel gezien behoorlijk.